Перейти до основного вмісту
                                                           6 клас
                                                  Українська мова

Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх  творення.
                                                                                                                                            

Творення ступенів порівняння якісних прикметників
                                                              Вищий ступінь                                                                           
            Проста форма
 Корінь або основа
 Нульового ступеня     +   -ш-,-іш-
 
дорогий- дорожчий
дужий-дужчий
близький-ближчий
високий-вищий


                   Складна  форма
Більш        менш    +    нульовий ступінь
широкий -  більш широкий
вузький – менш вузький


                                                                                                                  Найвищий ступінь
                  Проста форма
 най,якнай,щонай + вищий ступінь
найдорожчий, якнайдорожчий, щонайдорожчий;
найвужчий, якнайвужчий,щонайвужчий.




           Складена форма

 найбільш
 найменш + нульовий ступінь
 успішний – найбільш успішний
   тихий – найменш  тихий

                             Завдання для учнів.
-         Скориставшись таблицею розкажіть про способи творення прикметників вищого та найвищого ступенів.
В  зошитах  створіть свої графічні схеми до цієї теми.

1)                Поясніть, що відбувається  при творенні ступенів  порівняння  від таких прикметників:
низький – нижчий, найнижчий;
близький – ближчий, найближчий;
високий – вищий, найвищий.
-         Як вимовляється  жч    в  утворених словах? ( Наближено до щ)
-         Отже, це – орфограма. Запамятайте : звуки г, ж, з  при творенні  ступенів порівняння  чергуються з ж.
2)                Вставте у подані речення прикметники  найвищого ступеня.
Говерла - …  вершина  Карпат.
Дніпро -… ріка в Україні.
Президент - … посадова особа.
Голодомор  1933р. -    трагедія українського  народу.
Шкільні роки -    пора.
Т. Шевченко - …  український  поет  XIX століття.
 Мати -  … людина  в світі.
3)                   Виправте  помилки  у поданих словосполученнях:
Найбухгалтерська газета (з телеграми);
Найбільший за всіх;
Найдорожчий  над усе;
Більш вигідніший  ;
Самий найкращий;
Найбільш дотепніший.
Запишіть речення, підкресліть прикметники  хвилястою лінією, а іменники, від яких  вони  залежать, прямою. Утворіть  від прикметників, де можна, ступені порівняння.
                                                     Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
                                                     І зелені луги, й солов’їні гаї,
                                                     І твоя незрадлива  материнська  ласкава усмішка,
                                                     І засмучені  очі хороші  блакитні  твої ( А.Малишко )
Домашнє завдання.
Тести

ТЕСТИ
МОРФОЛОГІЯ. ПРИКМЕТНИК
Тест 1. Якісні,відносні, присвійні прикметники. Ступені
порівняння прикметників. Повні та короткі  прикметники
I варіант
1.     Позначте рядок, у якому всі слова – прикметники.
А.   Доречний, стрункий, слівце, білий.
Б.   Братовий, літній, ходіння, тижневий.
В.   Жовтий, куріпчин, летять, золотий.
Г.  Ведмежий, мокрий, теплий, срібний.
2.     Позначте рядок, у якому всі слова – відносні прикметники.
А.   Будній, заможний, червоний, доччин.
Б.   Осінній, нянин, солодкий, теплий.
В.   Дружній, учнівський, батьків, синій.
Г.   Народний, шполянський, річний, залізний.
3.     Позначте рядок, у якому всі слова – якісні прикметники.
А.   Довгий, холодний, учнівський, білий.
Б.   Широкий, солоний, ніжний, розумний.
В.   Зимовий, морквяний, батьківський, різкий.
Г.   Охайний, сусідський, гіркий, дотепний.
4.         Позначте рядок прикметників, від яких можна утворити ступені порівняння.
А.   Білий, теплий, малесенький, холодний.
Б.   Глибокий, пізній, предобрий, старезний.
В.   Солодкий, вузький, синій, м’який.
Г.   Гарний, легкий, сліпий, голий.
5.     Вкажіть, у якому рядку всі прикметники вжиті в переносному значенні.
А.   Золоті руки, біла раса, гострий ніж.
Б.   Заяча душа, сталевий колір, весняний день.
В.   Вовчий апетит, жовта квітка, золота каблучка.
Г.   Ведмежа послуга, молочна імла, зміїна усмішка.
6.         Вкажіть рядок, у якому допущено помилку у творенні   присвійних     прикметників.
А.   Ольгин, тіткин, свекрушин.
Б.   Лелечий, Палажчин, мушин.
В.   Жінчин, Оксанин, лисиччин.
Г.   Вовчий, куріпчин, невістчин.

7.     Вкажіть рядок, у якому допущено помилку в написанні початкової  літери.
А.   Шевченківська премія, Ольжин зошит, авгієві стайні.
Б.   Кодацький поріг, зозулині черевички, дамоклів меч.
В.   Аріаднина нитка, нобелівська премія, Петрів батіг.
Г.   Оксанин зошит, піррова перемога, собача кропива.
8.         Вкажіть, у якому з речень виділений прикметник  – якісний.
А.   Ми підійшли дуже близько до вовчого лігва.
Б.   У мене розігрався вовчий апетит.
В.   Побачивши вовчі сліди, Олесь злякався.
Г.   На малюнку зображена вовча голова.
9.         Позначте рядок, у якому допущено помилку при  творенні ступенів  порівняння.
А.   Менш теплий, світліший, найкращий.
Б.   Більш швидкий, самий добрий, якнайвузький.
В.   Чорніший, менш гіркий, щонайвищий.
Г.   М’якіший, найбільш зручний, найлегший.
10.    Позначте рядок, у якому всі прикметники  мають   нестягнену форму.
А.   Зелен, повен, зелен, дрібен.
Б.   Тонка, синя, красен, літня.
В.   Молодая, ясная, вечірняя, зеленеє.
Г.   Повна, світла, солодка, весела.
11.    Виділіть рядок прикметників, від яких вищий ступінь  утворюється від інших основ.
А.   Поганий, великий, малий, гарний.
Б.   Теплий, сміливий, холодний, сумний.
В.   Святий, вузький, твердий, легкий.
Г.   Чистий, рідний, низький, старий.
12.    Позначте рядок, у якому при творенні вищого ступеня  порівняння
відбувається зміна приголосних.
А.   Темний, чистий, красивий, чорний.
Б.   Милий, вдалий, світлий, легкий.
В.   Тихий, білий, довгий, зручний.
Г.   Близький, низький, дорогий, високий.
13.    Позначте речення, у якому вжито прикметник у короткій формі.
А.   Світить ясен місяць угорі.
Б.   У золотий одяг нарядились горобина і кущі калини.
В.   Яке це славне слово – хлібороб.
Г.   Україна – це тихії води і ясні зорі.
14.    Позначте рядок, у якому від усіх прикметників не можна  утворити ступінь порівняння.
А. Світлий, ясний, холодний, синій.
Б. Босий, порожній, голий, теплуватий.
В. Пізній, зручний, темний, красивий.
Г. Чорний, сірий, швидкий, далекий.
15.    Установіть відповідність між іменниками та суфіксами, за допомогою яких можна утворити присвійні прикметники.
А.   –ин.
1.   Марія, Софія,Надія.
Б.   – їн.
2.   Лис, ведмідь, собака.
В.   – ів(ов).
3.   Олексій, Сергій, Юрій.
Г.   – їв(єв).
4.   Ластівка, сусідка, Леся.

А
Б
В
Г




5.   Командир, Степан, майстер.

16.    Установіть відповідність між прикметниками та іменниками, які утворюють, об’єднавшись у пари, словосполучення.
А.   Воєнний.
1.   Вихід.
Б.   Ефектний.
2.   Дорога.
В.   Військовий.
3.   Ліки.
Г.   Ефективний.
А
Б
В
Г




4.   Період.
5.   Лікар.



17.    Установіть відповідність між розрядами прикметників та їх прикладами.
А.   Якісний, повний.
Б.   Відносний.
    В.   Присвійний.
      Г.   Якісний, короткий.
   1.   Місячним сяйвом залиті мріють сади.
  2.   Діти сиділи навколо багаття.
  3.   Червоний місяць зійшов низько над степом.
4.   Як ішли ми зелен лугом, соловей співав.
5.   У Степановому  настрої  з’явилася   великодушність.
А
Б
В
Г





18.    Установіть відповідність між ступенями порівняння   і прикметниками.
А.   Вищий ступінь, проста форма .
   Б.   Найвищий, проста форма     
В.   Вищий, складена форма.                     
Г.   Найвищий, складена форма.
                                           1.   Найвдаліший, найвередливіший.
                                           2.   Солодший, більш зручний.
                                           3.   Менш помітний, більш приємний.                                                                  
                                           4.   Червоніший, легший, тонший.
                                           5.   Найбільш досвідчений, найменш вразливий.
А
Б
В
Г









Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я