Перейти до основного вмісту

7.12 Літературна студія

 

ТЕМА: Літературні жанри і стилі.

.)

1. Згадайте, що таке літературний рід.

2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів?

3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури?

4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?

 

 

.2. Конкурс літературознавців (р

Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей.

1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.)

2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.)

3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.)

4. Великий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір. (Роман.)

5. Традиційний жанр японської лірики, трирядковий неримований вірш. (Хайку.)

6. Ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери, а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів. (Поема.)

7. Жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом. (Балада.)

8. Невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з напруженою дією і несподіваним фіналом. (Новела.)

9. Один із жанрів лірики меланхолійного, журливого змісту. (Елегія.)

10. Вірш, що виражає піднесені почуття, викликані важливими історичними подіями, діяльністю історичних осіб. (Ода.)

11. Значний за обсягом твір епічного змісту, у якому відображено події, що мають вирішальне значення для багатьох поколінь. (Героїчний епос.)

12. Драматичний твір, де зображуються нерозв’язні моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі героя (героїв). (Трагедія.)

13. Ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба. (Сонет.)

14. Драматичний твір, у якому автор засобами гумору та сатири виявляє смішне в навколишній дійсності чи людині. (Комедія.)

15. Алегоричний фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру. (Притча.)

Ще в давні часи сформувалися три роди літератури — епос, лірика і драма. У межах кожного роду розвинулися певні жанри: в епосі це роман, повість, оповідання, новела та деякі інші; у ліриці — ода, гімн, елегія, сонет та ін.; у драмі — трагедія, комедія, фарс та ін. Крім того існують міжродові жанри — ліро-епічні. До них належать балада, поема.

У 9 класі ви прочитаєте твори відомих вам жанрів і простежите, як знайомі жанрові форми наповнюються новим змістом залежно від того, коли їх було створено, які вподобання та погляди мали автори.

А сьогодні на уроці ми докладно розглянемо, які існують жанри, з’ясуємо, яку специфіку вони мають у національних літературах.

 

3.1. Словникова робота (запис до зошитів)

Що таке роди літератури? Пригадайте їхні особливості.

Епос — один із трьох родів літератури, відмінний за своїми ознаками від лірики та драми. Основа епічного твору — розповідь від автора. І в оповіданні, і в повісті, і в романі змальовано події й образи людей; матеріал викладено у прозовій формі; різняться вони лише обсягом матеріалу та ступенем докладності зображення.

Основні особливості епосу

■ Розповідь про події як такі, що вже відбулися;

■ зображення людини через її вчинки, поведінку, особливості мовлення тощо;

■ різноманітні описи;

■ рівний («епічний») тон викладу;

■ менш інтенсивне, ніж у ліриці, використання образотворчих засобів;

■ прозова форма.

Лірика — 1. Один із трьох родів художньої літератури, у якому навколишню дійсність зображено шляхом передавання почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора. 2. Певний віршовий твір або сукупність творів.

Основні особливості лірики

■ Вираження почуттів і роздумів, що викликані зовнішніми обставинами;

■ елементи розповіді, описи;

■ висока образність та емоційність;

■ інтенсивне використання образотворчих засобів;

■ стислість викладу;

■ віршова форма;

■ малий обсяг.

Для лірики є характерним ліричний герой. Ліричний герой — образ, що виникає в уяві читача під враженням від висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний авторові.

Особливості ліро-епічних жанрів

Сполучають елементи

епосу

лірики

Сюжетність,

характеристика дійових осіб,

розповідь,

описи

Наявність ліричного героя,

відтворення почуттів і роздумів героя,

віршова форма

Драма — 1. Один з основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо через висловлювання та дії самих персонажів. 2. Один із жанрів драматичного роду, нарівні з комедією, трагедією. Це п'єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійному напруженні.

Особливості драматичних творів

■ Зображення людини через її вчинки, поведінку, висловлювання;

■ рушій дії — гострий конфлікт;

■ відтворення подій як живого процесу, що відбувається в цей момент;

■ діалогічний виклад художнього матеріалу;

■ поділ тексту на дії, картини, яви;

■ наявність ремарок;

■ призначення твору для вистави на сцені;

■ прозова або віршова форма.

3.2.Літературознавча робота (в групах)

Об'єднайтеся в 4 групи. Доберіть приклади літературних жанрів і родів із-поміж вивченого у попередніх класах: 1-ша група — драми; 2-га група — епосу; 3-тя група — лірики; 4-та група — перехідних явищ у літературних родах і жанрах.

Очікувані відповіді

Рід

Жанр

Приклад (автор, твір)

Літературні жанри й роди

1-ша група

Драма

Трагедія

Есхіл «Прометей закутий», В. Шекспір «Ромео і Джульєтта»

Драма

Ф. Шиллер «Вільгельм Телль», І. П. Котляревський «Наталка Полтавка»

Комедія

Мольєр «Міщанин-шляхтич»

2-га група

Епос

Роман

В. Скотт «Айвенго», М. де Сервантес «Дон Кіхот»

Повість

Р. Бах «чайка Джонатан Лівінґстон», В. В. Биков «альпійська балада»

Оповідання

Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

Новела

О. Генрі «Дари волхвів»

Казка-притча

А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц»

3-тя група

Лірика

Елегія

Тіртей «Добре вмирати тому...»

Ода

Горацій «До Мельпомени»

Сонет

Ф. Петрарка «Благословенні будьте, день і рік.», «Як не любов, то що це може бути?..»; В. Шекспір «Я кличу смерть — дивитися набридло...», «її очей до сонця не рівняли...»

Громадянська

О. С. Пушкін «19 жовтня 1825 року»

Патріотична

Р. Л. Стівенсон «Вересовий трунок», Б. Ш. Окуджава «До побачення, хлопчики.»

Філософська

Пейзажна

Інтимна

Перехідні явища в літературних родах і жанрах

4-та група

Ліро-епічний

Лірична поема

Верґілій «Енеїда»

Балада

А. Міцкевич «Світязь»

Байка

Езоп «Крук і Лисиця»

Ліро-драматичний

Драматична поема

Й. В. Ґете «Фауст»; Дж. Ґ. Н. Байрон «Манфред»; Леся Українка «В катакомбах», «У пущі»; Олександр Олесь «По дорозі в Казку»

Учитель. У літературі також існують роман у новелах, роман у віршах, вірші в прозі та ін. їх ми вивчатимемо згодом.

 

 

. Бесіда

1. Дайте визначення поняттю «жанр».

2. Як пов’язані між собою поняття «рід літератури» і «літературний жанр»?

. Робота з епіграфом

1. Як ви розумієте слова Вольтера, що стали епіграфом до уроку?

2. Чому, на вашу думку, епіграфом до уроку обрано саме цей вислів?

3. Чи згодні ви з думкою мислителя? Аргументуйте свою відповідь.

 

5. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ДО НЬОГО

Написати твір (поезію) на тему ”А вже зима…”

 

 

 

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я