Перейти до основного вмісту

6-Є українська література 22.09

 

 

Тема.              Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок!», «Ой ну,  

                        люлі, дитя спать». Колискова пісня в житті дитини. 

                        Провідні мотиви колискових, їхні лексичні особливості

 

         Ніжна, лагідна мелодія, яку ви щойно почули, це і є колискова пісня.

      Народні колискові пісні є різновидом родинно-побутових пісень. Це частина дитячого фольклору, до якого ще належать забавлянки, лічилки, дражнили, скоромовки, небилиці, приповідки, казки й загадки, пісні-потішки.

 

     Колискова пісня – ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати. Вона вирізняється особливо уповільненим ритмом виконання, пестливою лексикою. Слайд 2.

 

Робота з підручником. Опрацювання статті (ст.37).  

 «Провідні мотиви колискових пісень». Слади 3-5.

 

 - Колискові пісні – один із найдавніших жанрів народної словесності, що сягає своїм корінням міфологічного періоду творчості.

 - Набір мотивів пісень дуже обмежений:

   а) закликання чи запрошення сну до дитини (сон як істота, яка може заспокоїти і приспати дитину);

   б) відігнати від колисочки дитини злу, негативну силу (образ Бабая);

   в) через образи птахів (голуба, зозулі) приспати дитину надворі, бо, за народними уявленнями, сон на свіжому повітрі – духовне очищення;

   г) використання у піснях магічної сили трав ( рути, м’яти, хрещатого барвінку), у яких дитину купали перед сном, щоб він [сон] був міцнішим і здоровішим.

 - Колискові пісні – це твори, у центрі яких не стільки сама дитина і магічна дія слова на її ріст, здоров’я, щастя, а скоріше світ, у якому вона живе – її дім, родина.

 - Більшість колискових передбачає їх виконання мамою дитини, але зустрічаються також тексти пісень, які немовляті співає батько (звернення до свого малого сина з побажаннями йому швидко вирости і стати у всьому подібним до батька).

 

 «Поетика жанру колискових пісень, їхні лексичні особливості»

- Колискові пісні – жанр, який має чітко визначену конкретну функцію: заспокоїти і приспати дитину. З цим основним їх призначенням і пов’язані особливості поетики жанру.

 - Ефект заколисування підсилюється гойданням дитини в колисці.

 - Одноманітний ритм виконання пісні.

 - Найпоширеніший прийом – різноманітні повтори, від анафори до повторів цілих рядків у вигляді наскрізних рефренів (деякі колисанки побудовані так, що кожен рядок повторюється по два чи більше разів).

 - Фонетичні ефекти, що надають мові мелодійності й ритмізації.

 - Заколисувальні вигуки-кліше «баю-баю», «Ой люлі-люлечки» і т. ін.

 - Здрібніло-пестливі форми (дитинонька, колисонька, матіночка).

 - Емоційність та багатопочуттєвість матерів при виконанні колискових пісень.

 - Форма діалогу матері, зверненого до дитини.

 - Використання найпростішої загальновживаної лексики, відсутність поетичних прийомів і тропів:

 а) з художньо-поетичних засобів найчастіше зустрічаються епітети 

    («золотенькі бильця», «шовкові вервечки», «пухові подушечки», «хата 

    тепленька»);

 б) рідко зустрічаються порівняння («білий, як лілея», «очка, як тернина»).

 - Одноманітність і монотонність виконання пісні.

 

«Колискові нашого дитинства»

 

 - Найдорожчою людиною для кожної дитини є її мама.

 - Перша мамина колискова.

 - Кожній матусі хочеться, щоб її дитина виросла здоровою, щасливою, 

    доброю та порядною людиною.

 - Мрії та сподівання наших мам у колискових піснях.

 - Ласкавий котик, воркітливі голуби, щебетливі ластівочки та фантастичні 

    Сонко й Дрімко – найулюбленіші наші перші казкові герої.

 - Прикликання доброї долі та щастя в колискових наших найрідніших.

 - Тексти колискових пісень, які співались у дитинстві учням класу (зі слів матусь, бабусь).

 

Аналіз програмових колискових пісень.

«Ой ти, коте, коточок!»

·        Виразне читання твору.

·        Визначення теми пісні (побажання малечі бути розумним, щасливим, мати міцне здоров’я).

·        Визначення основної думки (для матері її дитина – найцінніше в житті, їй вона бажає всіляких благ).

·        Обговорення змісту твору.

·        З’ясувати художні особливості колискової (звертання, повтори, епітети, використання здрібніло-пестливих слів).

«Ой ну, люлі, дитя, спать»

·        Виразне читання колискової пісні.

·        Визначити спрямованість тексту.

·        Художні особливості пісні (порівняння, звертання, епітет).

 

Чуттєвий зв'язок, що від дня народження існує між матір’ю та дитиною, дістає правильне відображення у зворушливо щирих і безпосередніх колисанках. Усю любов, ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим, гарним мати вкладає в невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Монотонний тихесенький наспів і пестливі, лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якесенькими лапками підступає до колисочки пухнастий, волохатий, вуркотливий котик, голуби приносять на крилечках сон-дрімоту; і реальні котик, голуби, ластівочки, і фантастичні Сонко і Дрімота в колискових піснях діють, як люди, що цілком відповідає дитячому первісному світосприйманню. Ці пісні водночас є і першими уроками, що в доступній формі знайомлять дитину з побутовими речами і з моральними цінностями, заохочуючи до працелюбності, порядку, доброти і справедливості.

 

.Домашнє завдання.Виразно читати  колискові на С.38,виконати завдання 1 на С.39.

* Написати твір-мініатюру «Пісня над колискою» або «Тепло рідного дому».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я