Тема. Коломийки
.
·
Яка пісня
називається народною? (Невеликий усний
віршований твір, складений народом, який співається)
·
Яким чином
складалися народні пісні? (Людина або
група людей, зважаючи на власні почуття: радості, хвилювання, смутку,— а також
під час виконання будь-якого виду роботи складали текст і добирали до нього
мелодію)
·
Що вам відомо про
народні танці? (Танці звичайно
виконувалися в супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралася
молодь або дорослі на гулянку, не завжди могли бути музики, а тому люди
танцювали, співаючи веселих пісень (танцювальні пісні мають переважно
жартівливий характер).
·
Як темп музики
залежить від танцю? (Темп музики, співу
залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом
танцювало багато людей, через що темп трохи уповільнений, рухи плавні. Гопак
танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко
(«дрібно»), рухи поривчасті. Гопакові пісні мають також швидкий темп, що
позначається не тільки на мелодії, а й на самому тексті)
·
Які ви знаєте
пісні, що використовуються під час танців? (Найпопулярнішою
в народі є гопакова пісня «Гречаники»,
«Подоляночка»)
Коломийки – це коротенькі
дворядкові пісеньки, що можуть виступати як приспівки до танцю або існувати
незалежно від нього.
Робота з підручником ст.14-19.
.
1.
Про
кого розповідається в коломийці?
2.
Що
ми дізналися про дозвілля молоді?
3.
Як
вплинула гра сопілки на дівчину?
4.
Які
рядки вказують на те, що в хлопця добре виходить грати на сопілці?
Аналізуємо зміст.
1.
Яку
будову має твір?
2.
За
змістом коломийка є яка?
3.
Який
пафос пісні?
4.
У
яких словах «порушено» наголос?
Тема:
зображення молоді, яка вміє і добре працювати, і весело відпочити під спів
коломийок.
Ідея: возвеличення прагнення
молоді весело проводити час (співи, танці, музика, різноманітні розваги).
V. Керована практика (7 хв)
«Жартівливі коломийки»
Тема: зображення
у жартівливому тоні повсякденного життя молоді, її стосунків і трудової
діяльності.
Ідея: засудження
ліні, легковажності, намагання скористатися чужим майном.
Основна думка: тільки повсякденна праця облагороджує людину, прикрашає її як
зовні, так і внутрішньо; бездіяльність нівечить людину, робить її не
пристосованою до будь-якої господарської діяльності.
Композиція.
Даний цикл складається з двадцяти шести куплетів по
два рядки.
Більша частина коломийок присвячена розповіді про Івана-Подоляна, його
неординарну діяльність; шкоду, яку він учинив городині, решта — розповідь про
ледачих Андрія та його дівку.
У циклі розповідається про:
ü лінь;
ü красу зовнішню і
внутрішню;
ü невміння виконувати
домашню роботу;
ü шкоду, завдану городині
(гарбузинню);
ü надмірну балакучість
(плітки);
ü намагання скористатися
чужим.
Обговорення змісту
Коли і для чого людина жартує?
Чому у жартівливих коломийках значна увага приділяється молоді, а саме
дозвіллю, взаємостосункам, діяльності, господарюванню?
Що смішного, на ваш погляд, у цих коломийках?
Через що Іван-Подолян заплутався у гарбузах?
Що свідчить про ледачість Івана?
Як Іван характеризує свою жінку? Чи така у вас мати? Відповідь обґрунтуйте.
Чи є у вас ледачі знайомі, друзі? Як ви до них ставитеся?
Доберіть синоніми, антоніми різних частин мови до слів «ледачий»,
«працьовитий».
Застосовуючи текст коломийок, охарактеризуйте діяльність Івана-Пололяна?
«Посіяв… файку жита, а цибух пшениці»;
«На припічку молотив, у запічку віяв»;
«Під припічком наорав, пшениці насіяв»;
«Тримав став на печі, черпав воду саком,
Ловив рибу грабельками, стріляв птахи маком»;
«Замотався в гарбузи та й наробив шкоди»)
Які ліки ви можете запропонувати від
ліні?
Над ким і чим жартують ці твори?
VІІ.
Домашня практика (3 хв)
1.
Підготувати
виразне читання коломийки
На вибір:
2.
Підручник
завдання 8, ст.20.
3.
Знайти
і принести на наступний урок сучасні коломийки.
4.
Написати
есе на тему «Значення коломийок»
Коментарі
Дописати коментар