Перейти до основного вмісту

7-А українська література 15.09

Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перла розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість

У пісенному різнобарв'ї української народної творчості, крім «давніх» пісень, рясніють коротенькі коломийки, що, як дрібні квіти, щедро розсипані по Україні, особливо по карпатських селах, лісах і полонинах.

Звідки мої коломийки, питають ня люди.

В полонинах, буковинах ростуть вони всюди.

Співаночки мої любі, де ж я вас подію?

Понесу вас в полонини, по горах розсію.

Та як буде добра доля, я вас позбираю,

А як буде лиха доля — я вас занехаю.

Вони зворушують серця скромною простотою, непоказною щирістю, оптимізмом. Найчастіше зустрічаємо порівняння їх з квітами, з зеленим запашним верховинним світом, а за влучним порівнянням Івана Франка, коломийки — ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце і мерехтять, приваблюючи своїм блиском. Ці міні-твори завжди звернені до сучасності.


—  Які коломийки вам сподобалися найбільше? Чи раніше ви чули коломийки? Коли і де це було? Хто їх виконував?

—  Які народні танці ви знаєте? Який темп гопачка? Прослідкуйте залежність між темпами музики і танцю. Пригадайте пісні, що співаються під час танців. Поясніть, якщо можете, походження слова «коломийка».

Ці коротенькі для вчителя пісеньки виконуються здебільшого під час танців у супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралися молоді або дорослі на гулянку, не завжди були музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень. Темп співу і музики залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцюють багато людей. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко, рухи поривчасті.

Коломийка досить давня за своїм походженням. Уже в XVII ст. коломийковий твір мав широке розповсюдження по всій території України. Про це свідчать рукописні збірники. Отже, історія коломийок сягає в давню українську пісенну творчість. Ці перлини пісенності побутували у XVIII ст. і протягом XIX ст. Вони живуть і розвиваються і в XX — XXI ст. як самостійний жанр.

Про походження слова «коломийка» є різні думки. Одні вчені вважають, що воно пішло від назви міста Коломия (тепер Івано-Франківської області), де коломийки нібито вперше почали складати. Інші гадають, що воно утворилося від слова «коло», бо під час танцю (який теж називається коломийка) люди рухаються по колу.

 Міні-дослідження будови коломийок.

а) Читання чотирьох коломийок з підручника (учитель має наголосити, що читання коломийок має бути легким, виразним, звертає увагу на їх лаконічну форму, багатство змісту, задушевність).

б) Робота у зошиті.

Хто не був на Верховині, не бачив Карпати,

Приїжджайте до нас в гості — раді вас вітати.

Учні записують коломийку і досліджують її:

- визначають наголос в римованому слові (падає на передостанній склад, жіноча рима);

- римування (суміжне);

- пауза (цезура після 8 складу);

- виділення логічно наголошених слів (Верховині — Карпати, в гості —

вітати);

- підраховування рядків і складів у рядку (2 рядки по 14 складів).

  Підсумок міні-дослідження (учні дають визначення коломийки самостійно).

Коломийка — це пісня, що має два 14-складові рядки. Під час читання коломийка повинна подаватися як самостійний, завершений твір.

 Ідейно-тематичний огляд коломийок.

 Коломийки особливо поширені в Галичині, на Буковині, Закарпатті. Вони відзначаються різноманітним змістом, що охоплює всі без винятку сторони життя народу. Тому так високо цінують українці коломийку, її простоту, мудрість, ставляться до неї з великою любов'ю і повагою, звертаючись як до друга, як до вірної порадниці. Вона заспокоює, розвіює сум, але й тривожить.

У цих творах знайшли відображення різні життєві явища. Нестерпним народним лихом була кріпаччина, і коломийки про це лихоліття увібрали в себе і горе народне, і гнів поневолених. Основні теми коломийок, створених за часів капіталізму, — це розорення селян, пролета ризація, заробітки, батракування, визиск.

Ой пішов я в Америку хліба заробляти

Та прийшлося на вулиці з голоду вмирати.

Коломийки про наймитство і заробітчанство змальовують образ виснаженого наймита, робітника, на якого ліг тягар соціальної несправедливості. Особливо виразно відчувається патріотизм у цих малих творах періоду Другої світової війни. Фашистське рабство викликало спогади про давню турецьку навалу.

То не турки-яничари піднялись з могили,

То фашистські людолови село обступили.

Багато сучасних коломийок виражають оптимізм, світлі, життєрадісні настрої.

Розцвітає Верховина, як мак серед поля,

Розвивається щасливо радісная доля.

 Опорна схема коломийки.


Родинно-побутові


Соціально-побутові

Гумористичні


(про рідний край, господарювання, дозвілля молоді, кохання, одруження, родинне життя)


(про опричників, рекрутчину, еміграцію, видатних людей)

(висміювання людських вад, різних негативних явищ)




 Читаним і аналіз «Жартівливих» коломийок і «Дозвілля молоді» (за підручником).

Жартівливі коломийки

1. Ой дівчино-дівчинонько, яка ти, яка ти,

За хлопцями заглядаєш, не заметеш хати.

2. Роботящий легінище, нема що казати:

До півночі за дівками, до полудня — спати.

3. Ой скажіте, добрі люди, чим Андрій хворіє:

На роботі замерзає, коло миски пріє.


Дозвілля молоді

1. Є у світі, добрі люди, всякі співаночки,

Та кращої не знайдете від коломийочки.

2. Заспіваймо коломийку, — нащо так сидіти?

Коломийку у нас люблять і старі, і діти.

3. Коли тоту коломийку здалека почую,

Аж би яка нароблена — співаю й танцюю.

Поділ коломийок

Дозвілля молоді (співи, музика, танці, вечорниці, дівування, парубкування, товаришування, докори, жарти, кепкування).

 Підготовка до складання коломийок. Коротенькі, прості за будовою коломийки легко складати, а тому вони виникали й виникають щоденно. Одні з них забуваються, інші — живуть довгі роки. Ці твори завжди актуальні, злободенні й мають імпровізаційний характер.

Імпровізація — складання вірша, пісні під час виконання без попередньої підготовки.

Знати коломийки, уміти їх складати і співати вважається почесною, похвальною справою. Це гордість і багатство молоді.

V. Домашнє завдання. 

Складання коломийок на тему шкільного життя 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я