Перейти до основного вмісту

8-Д українська мова 15.09

Морфологія й орфографія

українська мова 8 клас

— Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

— Скільки частин мови є в українській мові?

— Які з них є самостійними (повнозначними)?

— Які частини мови є службовими? Назвіть їхні службові функції.

— Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?

— Як дослівно перекладається грецьке слово орфографія?

— Визначити орфограми в словах осінній, м’ята, переливається. Що таке орфограма?

— Що таке орфографічне правило?

Визначте правильну форму. Які правила треба застосувати для вибору правильної форми слова?

І варіант: полють чи полять; стелють чи стелять; клеють чи клеять.

II варіант: столу — стола; двору — двора; варіанта — варіанту.

 

  Орфографічний практикум.

Вставте пропущені букви. Виділіть у словах орфограми.

Рождаєт..ся м..лодія осін..я і м’яко на пл..че кладе кр..ло. (Б. Олійник) Сипл..т..ся, ос..па..т..ся листя, горбляться б..рези, плаче і посміха..т..ся крізь сл..о- зи осінь. (М. Стельмах) Є щастя в кожній боро..ьбі, коли м..та бл..зька, ясна. (Я. Воронько)

  Робота в групах.

Опис картини за ілюстрацією (вправа         ).

 

Розподільний диктант

Розподілити на три групи числівники: прості, складні, складені.

 

 Кількасот, п’ятий, сто, тридцять сім, нуль цілих тридцять п’ять сотих, два, обидва, дванадцять, п’ять, сто вісімдесят шість, дев’яносто, дві п’яті.

 

Пояснювальний диктант

     Записати речення, знайти займенники, визначити розряд за значенням, провідміняти вона, свій.

                            

    Без ядра горіх ніщо, як і людина без серця. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Весна ледачого не любить, вона проворного голубить. Кожна лисичка свій хвостик хвалить.

 

Творче конструювання

Доповнити загадки займенниками, визначити їх граматичні ознаки, синтаксичну роль.

 

1.       Чорна корова … світ поборола.2. Що коло … біжить, а не дожене? 3. У … зимою білим цвітом сад зацвів, неначе літом. 4 .Сама холодна, а … припіка. 5.  … пряжі нема в продажі? 6  … завжди правду каже?

 

Записати речення. У кожному з речень назвати частини мови самостійні та службові. Пояснити, у чому полягає різниця між самостійними та службовими частинами мови. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових? Навести приклади.

 

І. Журавлі лишають гнізда, холодком дихнули хмари. (Б.Олійник.) Зажурився на гнізді останній лелека, десь і він  уже зібрався у краї далекі. (Л.Климчук.) Над ланами, гей, над ланами пролітали гуси клинами. (А.Качан.)

 

ІІ. Перепілка скаче боса і чогось печально просить: “Підпадьом”. (К.Дужа.) О дикі гуси! Ваш політ  колись мене погнав у світ. (В.Незвал.) Он іволги грають на  флейтах, сховавшись на сивій вербі. (Б.Дегтярьов.)

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу   29                     .

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я