Перейти до основного вмісту

6-А українська мова 31.03



Тема. Відмінювання прикметників. Прикметники м’якої, твердої  груп.

Тестові завдання
  • 1.Прикметник – це самостійна частина мови, що
  • А) відповідає на питання хто? що? і означає предмет
  • Б) означає дію предмета і відповідає на питання що робити?
  • В) відповідає на питання який? чий? і називає ознаку предмета
         2. Початкова форма прикметника – це
А) називний відмінок множини
Б) називний відмінок однини чоловічого роду
В) називний відмінок однини жіночого роду
3. За значенням розрізняють такі групи прикметників
А) якісні, відносні, власні
Б) відносні, присвійні, загальні
В) якісні, відносні, присвійні
4. Усі прикметники – якісні у рядку…
А) смішний, цікавий, дідів
Б) веселий, дерев'яний, синій
В) гучний, наполегливий, далекий
5. Які прикметники за значенням не мають ступенів порівняння?
А) якісні та відносні
Б) відносні та присвійні
В) якісні та присвійні

    

Прочитайте
Мовні обов’язки громадян
    Захист рідної мови — найприродніший, найлегший і водночас найнеобхідніший спосіб національ­ного самоутвердження і діяльності в ім'я народу.
      Володіння рідною мовою — обов'язок  справжнього патріота.
       Розмовляй рідною мовою скрізь, де її розуміють, з усіма, хто її розуміє. Не поступайся своїми мовними правами заради вигоди, привілеїв, лукавої похвали — це зрада свого народу.
       Ставлення до рідної мови має бути таким, як до рідної матері: її люблять за те, що вона — мати.
       Сім'я — первинна могутня клітина нації. Тому розмовляй у сім'ї мовою своєї нації, прищеплюй дітям ставлення до мови,  як до  найдорожчого скарбу.
      Ніколи не зупиняйся у вивченні рідної мови.    Згадаймо незабутні слова Вольтера: «Усі головні європейські мови можна вивчити за шість років, свою ж рідну треба вчити ціле життя».
       Нашому поколінню випало складне та відповідальне завдання:  від­родження української мови, державності, нації, давньої слави.  Діймо в ім'я нашого народу, найвищих ідеалів людства                (За І. Огієнком.).
                   Завдання до тексту
1.     Визначити стиль мовлення.
2.     Визначити тип мовлення.
3.     Що відображає заголовок-  тему тексту чи основну думку.
4.     Знайдіть і випишіть з тексту словосполучення з прикметником.
5.     Із виписаних словосполучень вибрати прикметники і провідміняти їх.
6.     Розподіліть всі виписані прикметники у ІІ колонки.( тверда, м'яка група)
7.     Назвати якісні прикметники. Від 2-х утворити вищий і найвищий ступінь порівняння.
8.     Зробити морфологічний розбір виділених слів.
9.     Записати рід, число відмінок виписаних прикметників.
10.                       Зробіть синтаксичний розбір речення: Нашому поколінню випало складне та відповідальне завдання.


1.     Прочитайте
Залежно від того, на твердий чи на м’який приголосний закінчуються основи прикметників, вони поділяються на тверду і м’яку групи.
Окрему групу становлять прикметники, що закінчуються на  -лиций.


2.     Складання схеми-опори ( на картці лише таблиця)

Тверда група прикметників (основа закінчується на твердий приголосний)
М’яка група прикметників (основа закінчується на м’який приголосний, у т. ч. на [й])
Прикметники на -лиций
Більшість якісних і відносних прикметників (зелений, сільський), усі присвійні (дядьків, Сергіїв), короткі форми (ладен)
Нинішній, довговіїй, довгошиїй

Круглолиций, блідолиций, червонолиций
                                                        

 Відмінювання
3.     Колективно заповнити таблицю відмінювання прикметників твердої і м’якої груп. Зробити висновок про особливості відмінювання прикметників.
Увага! Щоб визначити групу, потрібно поставити прикметник у початкову форму!
Відмінки
                                 Однина
          Множина
Чоловічий і середній  рід
       Жіночий рід
Тверда група
М’яка група
Тверда група
М’яка група
Тверда група
М’яка група
Називний
Родовий
Давальний
Знахідний
Орудний
Місцевий






Порівняння показує, що у м’якій групі після м’якого кінцевого приголосного основи у називному і знахідному відмінках вживається закінчення –ій; є в орудному –ім. в інших відмінках виступають спільні закінчення для твердої та м’якої груп, а м’якість кінцевого приголосного основи позначається вживанням м’якого знака: високого, високому, синього, синьому.
Тверда і м’яка групи прикметників жіночого роду мають однакову систему закінчень, причому закінчення –я; -ю у називному і знахідному відмінках м’якої групи відповідають закінченням –а, -у твердої групи.
Більшість прикметників у сучасній українській мові належать до твердої групи, і невелика кількість належить до м’якої


Запишіть прикметники з тексту   у дві колонки.

Прикметники твердої групи
Прикметники м’якої групи









 Взаємооцінювання навчальної діяльності

VI. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал.
Виконати вправи з підручника 391,393
                                                            


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я