Перейти до основного вмісту

6-Є українська мова 22.09

 

Тема. Повторення відомостей про офіційно-діловий стиль мови. Ділові папери.    Оголошення.

  Українська мова належить до багатих і розвинених мов. Павло Тичина назвав її «співучою і барвистою», Максим Рильський – «чистішою від сльози». А Олесь Гончар писав: «Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів» – скількома епітетами супроводяться визначення української мови.

 

   Повторення відомого про особливості та сфери використання офіційно-ділового  стилю.

 

Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.

 

-       Які ознаки офіційно-ділового стилю ви знаєте?

 

Для ділового стилю характерні такі ознаки:

- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;

- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;

- вживання слів тільки у прямому значенні;

- спеціальна термінологія;

- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

 

   Будь-який діловий папір складається відповідно до встановленої норми. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.

Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова.

Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява, план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).

 

·         А зараз спробуємо перевірити ваші знання щодо наголошення слів за допомогою німого диктанту. Я буду демонструвати картки, а ваше завдання – записати слова з правильним наголошенням.

     (Учитель демонструє картки з такими словами: сантимЕтр, Олень, кропивА, одинАдцять, чотирнАдцять, докумЕнт,  кОлесо, дочкА, ненАвидіти, легкИй, украЇнський,пОдруга, прИятель.)

 

·         А зараз давайте пригадаємо що таке омоніми.

·         Правильно. Хочу додати, що омоніми бувають міжмовними – це слова, які однаково звучать  у різних мовах, але мають різне значення. Наприклад слово луна – в російській мові це слово має значення «планета», а в українській – «відгомін» (читаємо у Шевченка: «Защебетав соловейко – пішла луна гаєм»).

·         Подивіться уважно на текст оголошення, яке пролунало на початку уроку, знайдіть у ньому міжмовний омонім.

  ( учні називають слова неділя,  любий).

·         Запишемо у зошит правильні варіанти цих слів.  

           Любий -  (будь-який)

          Неділя – (тиждень)

 

·         А яку ще лексичну помилку допущено в оголошенні?

( самий кращий, міроприємстві, прийняти участь, спішіть)

  А як правильно сказати ці слова українською мовою? (найкращий; захід, взяти участь, поспішайте).

·         Тепер, коли всі помилки виправлено, давайте запишемо даний текст  у зошити.

·         А зараз спробуємо з’ясувати,  а що таке оголошення?

 

   Робота з підручником. Параграф 64

 

·         Розглянемо записані у підручнику оголошення, і  сформулюємо загальну схему, за якою слід писати оголошення.

 

Запис у зошитах.

 

                            Схема оголошення:

   1) заголовок (оголошення);

   2) календарна дата і місце події чи заходу;

   3) зміст повідомлення;

   4) час здійснення наміченого;

   5) від чийого імені написане оголошення.

                         

Повідомлення д\з.

Праграф 64, вправа 542.

 

 

 


 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я