Перейти до основного вмісту

7-А українська мова 18.09

 

ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА

Доброго дня!

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Будемо старанно працювати,

Щоб мову рідну добре знати

Складання девізу уроку з «розсипаних» слів.

       Навчати, добре, знати, хто, хоче, все, того.  

того навчати, хто хоче все знати).

-          

Діти, а без якої частини мови  не можна виконати жодної дії?

-         Правильно, без дієслова.

     Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й втілювати їх у життя. Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні. Тому запишіть тему сьогоднішнього уроку.

 

Робота з підручником

Вправа 30

 Опрацювання визначення дієслова с.16.

1.    Закріплення знань.

2.    Розподільний диктант.

(Записати подані дієслова у дві колонки)

Означають дію                                           Означають стан

Стріляти, писати, умитись, лякатись, мріяти, любити, читати, знати, ущипнути, думати, ходити, спати,

- Що ми можемо визначити у цих дієсловах?

  

- Отже, дієслова мають свої морфологічні ознаки. Давайте їх узагальнимо.

5. Робота з таблицею

 Прочитайте таблицю. Які морфологічні ознаки притаманні дієслову? З якими ви вже знайомі?

Морфологічні ознаки дієслова

Морфологічна ознака

Приклади

Вид (доконаний і недоконаний)

Написати (що зробити?) Писати (що робити?)

Часи дієслова (теперішній, минулий, майбутній)

Вчиться, вчився, буде вчитися (вчитиметься)

Способи (дійсний, умовний, наказовий)

Слухає, слухав би, слухай

Особа (перша, друга, третя, безособові)

Читаю, читаєш, читає; думається

Число (однина, множина)

Говорить, говорять

Дієвідміни (І, ІІ)

Йдуть, стоять

 

- Давайте згадаємо, що таке антоніми?

Працювати - лінуватися

Творити - руйнувати

Любити - ненавидіти

Світити – гасити

Віддавати – забирати

Родатися – цуратися

Пам’ятати – забувати

Зявлятися – щезати

Дружити – ворогувати

Радіти – сумувати

Підніматися – спускатися

Говорити - мовчати

Закріплення вивченого

Що називається дієсловом?

Що означає ця частина мови?

Користуючись таблицею, перерахуйте морфологічні ознаки дієслова.

Яким членом речення найчастіше буває дієслово?

Домашнє завдання

Параграф 3, Вправа 35, с.17

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я