ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ
ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА
Доброго дня!
Продзвенів уже
дзвінок,
Починається урок.
Будемо старанно
працювати,
Щоб мову рідну
добре знати
Складання девізу уроку з
«розсипаних» слів.
Навчати, добре, знати, хто, хоче, все,
того.
того навчати, хто хоче все знати).
-
Діти, а без якої частини мови не можна виконати жодної дії?
-
Правильно, без
дієслова.
Дієслово –
незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку
український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І
сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й
втілювати їх у життя. Дієслово на другому місці по вживанню у мові після
іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному
та писемному мовленні. Тому запишіть тему
сьогоднішнього уроку.
Робота з підручником
Вправа 30
Опрацювання визначення
дієслова с.16.
1.
Закріплення знань.
2. Розподільний диктант.
(Записати подані дієслова у дві колонки)
Означають
дію
Означають стан
Стріляти,
писати, умитись,
лякатись, мріяти, любити, читати, знати, ущипнути, думати, ходити, спати,
-
Що ми можемо визначити у цих дієсловах?
- Отже, дієслова
мають свої морфологічні ознаки. Давайте їх узагальнимо.
5. Робота з таблицею
► Прочитайте таблицю. Які морфологічні ознаки притаманні
дієслову? З якими ви вже знайомі?
Морфологічні ознаки
дієслова
Морфологічна ознака |
Приклади |
Вид
(доконаний і недоконаний) |
Написати
(що зробити?) Писати (що робити?) |
Часи
дієслова (теперішній, минулий, майбутній) |
Вчиться,
вчився, буде вчитися (вчитиметься) |
Способи
(дійсний, умовний, наказовий) |
Слухає,
слухав би, слухай |
Особа
(перша, друга, третя, безособові) |
Читаю,
читаєш, читає; думається |
Число
(однина, множина) |
Говорить,
говорять |
Дієвідміни
(І, ІІ) |
Йдуть,
стоять |
-
Давайте згадаємо, що таке антоніми?
Працювати -
лінуватися
Творити - руйнувати
Любити - ненавидіти
Світити – гасити
Віддавати –
забирати
Родатися – цуратися
Пам’ятати –
забувати
З’являтися – щезати
Дружити –
ворогувати
Радіти – сумувати
Підніматися –
спускатися
Говорити - мовчати
Закріплення
вивченого
Що називається дієсловом?
Що означає ця частина мови?
Користуючись таблицею, перерахуйте
морфологічні ознаки дієслова.
Яким членом речення найчастіше буває
дієслово?
Домашнє завдання
Параграф 3, Вправа 35, с.17
Коментарі
Дописати коментар