Перейти до основного вмісту

8-Д українська мова 18.09

 

Українська мова 8 клас 



— Поміркуйте, чи потрібно сучасній людині бути грамотною. Чому?


Чи знаєте ви, що 8 вересня у світі відзначають Міжнародний день грамотності? Відповідно до даних Статистичного інституту ЮНЕСКО, у світі налічується 793 мільйони неграмотних дорослих. І хоча в нас із грамотністю все нібито добре, проте багато хто періодично спілкується чи пише неправильно. Зрештою, й Інтернет долучився до того процесу: мова користувачів мережі стала специфічною. Але в діловому листуванні, журналістиці, живому спілкуванні припускатися помилок не можна. І ті, хто не байдужий до свого мовлення, повинні дбати, щоб мова залишалася чистою, живою та грамотною,



З якими частинами мови ви ознайомились у попередніх класах?

— Пригадайте найважливіші орфограми вивчених вами частин мови.

— Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?

— Що таке орфограма?

— Які бувають орфограми?

— Як перевірити, чи слово написано правильно?


Орфографія — розділ науки про мову, що вивчає систему загальноприйнятих правил про способи передачі усного мовлення в писемній або друкованій формі.

Орфограма — це правильне (таке, що відповідає правилам або традиціям) написання, яке потрібно вибрати з кількох можливих варіантів.

Види орфограм: буквені (правопис ненаголошених е, и, правопис префіксів, велика буква, подвоєння приголосних, уживання м’якого знака) та небуквені (написання слів разом, окремо, через дефіс, уживання апострофа, написання складних слів).

Орфографічний словник — це словник, який містить інформацію про правильне написання слів.


Виконання системи завдань на основі повторення вивченого.

Словниковий диктант з додатковим завданням.

— Запишіть слова, підкресліть орфограми, визначте серед них буквені та небуквені.

Свято, Великдень, уманський, торф’яний, синьо-жовтий, боротьба, доньчин, синьоокий, Оленчин, п’ятдесят, шістсот, морквяний, Біблія, ін’єкція, Голландія, директор, президент, комп’ютер, камінчик, різьбяр, народнопісенний, інновація, Лук’ян, священик, бовваніти, Сирія, панно, курйоз, мільярд, востаннє.


— Запишіть прислівники та прислівникові сполучення, знявши риску (за потреби скористайтесь словником). Поясніть орфограми.

Поза/сумнівом, без/слідно, у/зимку, день/у/день, по/суті, не/стерпно, в/решті/решт, в/до/світа, в/результаті, на/жаль, від/тепер, до/відома, день/за/днем, зо/зла, до/ладу, в/п’яте, з/давніх/давен, до/речі, на/сам/перед, з/роду/в/рід, по/всяк/час, в/середині, як/не/як, по/моєму.


— Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Яка це орфограма? Запис перевірте за словником.

Починати, мар..во, пош..пки, пр..стиж, тр..вожний, г..рой, плет..во, лот..рея, кош..чок, л..ман, книж..чка, печ..ніги, сх..литися, об..реги, ф..стиваль, пов..рхово, п..ріг, бр..ніти, Водохр..ще, прим..ритися.

Розподільний диктант.

— Запишіть у дві колонки складні слова: разом і через дефіс.

Радіо/сигнал, кисло/молочний, супер/маркет, івано/франківець, історико/культурний, контр/атака, кисло/солодкий, жовто/гарячий, зоо/парк, прем’єр/міністр, пів/Європи, конусо/подібний, само/ствердження, озерно/болотний, екстра/ординарний, екс/вокаліст.

— У кожному слові визначте орфограму, доберіть і запишіть по 3 слова з цією орфограмою.

Розповісти, безжальний, зіставити, прехороший, придумати, сформувати, зрушити.


— З кожним поданим словосполученням складіть по два речення так, щоб слово з не одному випадку писалося разом, а в іншому — окремо.

(Не)витрачена сила.

(Не)завершена робота.

Правописний практикум (компетентність саморозвитку й самоосвіти).

— Спишіть речення, знімаючи риску.

1. Треба дзвінкий голос мати, що/б гарно співати.

2. Ми не розлучимось з тобою, що/б не сталось.

3. Як/би не тис мороз, а весна буде.

4. Як/би було десять рук, усім би робота знайшлась.   .

5. Хлібороб не знає перепочинку в думах про хліб, про/те ще вкладає в нього частинку серця і душі.

6. Ледь-ледь ворушать вусиками колоски і наче перешіптуються про/те, щоб не зронити на землю жодної зернини.

Творчий практикум (компетенція продуктивної творчої діяльності).

— Поясніть значення поданих фразеологізмів. Складіть із ними речення. Яка орфограма їх об’єднує?.

■ Ділити шкуру невбитого ведмедя.

■ Працювати не покладаючи рук.

■ І вгору глянути ніколи.

ПАМ’ЯТКА

«Як розвивати грамотність»

1. Учіть правила.

2. Звертайтесь до словників.

3. Читайте багато класичної літератури.

4. Пишіть, створюйте свої невеликі тексти.

5. Слухайте, як ви говорите.

Рефлексійна анкета.

— На уроці я... -

■ повторив(-ла)...

■ зробив(-ла) успіхи...

■ відчув(-ла)труднощі...

 Домашнє завдання.

Скласти словниковий диктант (25-30 слів) на орфограми, вивчені в сьомому класі. Із трьомасловами скласти речення.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

7.12 Літературна студія

  ТЕМА: Літературні жанри і стилі. .) 1. Згадайте, що таке літературний рід. 2. Які літературні роди ви знаєте? Які особливості мають твори цих родів? 3. Із творами яких жанрів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? 4. Який жанр ви можете назвати улюбленим? Чому?     .2. Конкурс літературознавців (р Учитель наводить визначення літературних жанрів, що їх учні вивчали в 5-8 класах. Учні називають жанри. Правильна відповідь зараховується тій групі, яка назвала її першою. У конкурсі перемагає група, яка дала більше правильних відповідей. 1. Один із основних жанрів народної творчості та жанр літератури. Епічний сюжетний художній твір про вигадані та фантастичні події. (Казка.) 2. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, за обсягом посідає проміжне місце між романом і оповіданням. (Повість.) 3. Ліро-епічний алегоричний короткий твір, переважно віршований. Складається з оповідної частини та висновку-повчання. (Байка.) 4. Великий за
                                                           6 клас                                                   Українська мова Тема : Ступені порівняння якісних прикметників, їх   творення.                                                                                                                                               Творення ступенів порівняння якісних прикметників                                                               Вищий ступінь                                                                                         Проста форма   Корінь або основа   Нульового ступеня      +    -ш-,-іш-   дорогий- дорожчий дужий-дужчий близький-ближчий високий-вищий                    Складна   форма Більш         менш     +     нульовий ступінь широкий -   більш широкий вузький – менш вузький                                                                                              

Українська мова 7-Д 31.03

Повторіть параграф 32, виконайте завдання. 1. Прислівник – це А) особлива форма дієслова; Б) змінна самостійна частина мови; В) незмінна самостійна частина мови. 2. Прислівник виражає А) ознаку предмета за дією; Б) ознаку або приналежність предмета якійсь особі; В) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета. 3. Прислівники уночі, вчора, влітку, щойно за значенням належать до групи, що означає А) спосіб дії; Б) місце дії; В) час дії. 4. У словосполученнях бачив змалку, довго плакав, сприймають по-різному прислівники виражають А) ознаку дії; Б) ознаку предмета; В) ознаку іншої ознаки. 5. Усі слова є прислівниками в рядку А стрімголов, змалечку, вперемішку, босоніж Б стромляючи, важко, легко, спересердя В не раз, зроду-віку, до дому, час від часу 6. Усі прислівники належать до одного розряду за значенням у рядку А тепло, таємно,   близько Б вночі, швидко, жартома, хитро В довкола, згори, торік, зопалу 7. Усі прислівники я